Pomiar ruchu na drogach wojewódzkich w zachodniopomorskim: co przyniesie GPR 2025?

W Polsce obecnie trwa Generalny Pomiar Ruchu (GPR), który jest kluczowym badaniem przeprowadzanym regularnie co pięć lat na drogach krajowych i wojewódzkich. Poprzednie badanie miało miejsce w 2020 roku.

GPR dostarcza istotnych danych dotyczących natężenia ruchu drogowego oraz jego charakteru. Dzięki klasyfikacji pojazdów na różne kategorie, takie jak motocykle, samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy i ciągniki rolnicze, badanie umożliwia dokładną analizę trendów wzrostu lub spadku ruchu na drogach.

Badanie obejmuje drogi znajdujące się poza miastami na prawach powiatu. Uzyskane wyniki są kluczowe dla zarządców dróg, którzy wykorzystują je do efektywnego zarządzania infrastrukturą drogową, jej konserwacji, a także w procesach planowania rozwoju sieci drogowej. Dodatkowo, dane te wspierają analizy ekonomiczne oraz te związane z ochroną środowiska.

Realizowanie takich pomiarów jest obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Zgodnie z art. 20 pkt 15 ustawy o drogach publicznych, każdy zarządca dróg publicznych musi przeprowadzać okresowe pomiary ruchu.

Organizacja i Harmonogram Pomiarów

Harmonogram pomiarów jest określony w dokumencie „Wytyczne organizacji i przeprowadzenia GPR 2025 na drogach wojewódzkich”, przygotowanym przez GDDKiA. Dokument ten precyzuje terminy pomiarów, uwzględniając konkretne dni tygodnia oraz godziny, zarówno w dni robocze, jak i wolne od pracy. W marcu rozpoczęto pierwsze pomiary na drogach wojewódzkich.

Metodyka Pomiarów w Województwie Zachodniopomorskim

W województwie zachodniopomorskim do przeprowadzania pomiarów wykorzystywane są kamery umieszczone w wyznaczonych punktach. Każdy punkt posiada tabliczkę z numerem oraz informacją o administratorze danych osobowych, którym w tym regionie jest ZZDW w Koszalinie. Sieć punktów pomiarowych składa się z niemal 200 lokalizacji.

Opracowanie i Przekazanie Wyników

Po zakończeniu pomiarów, zebrane dane będą analizowane przez firmę wybraną w ramach przetargu. Efekty tej analizy mają być dostarczone do ZZDW w drugim kwartale 2026 roku. Oczekuje się, że wyniki te posłużą do dalszego doskonalenia zarządzania ruchem drogowym i infrastruktury w regionie.

źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie