Nowe odcinki rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich w budowie

Budowa rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich wkracza w swój XII etap, podczas którego planowane jest utworzenie nowych odcinków w gminach Marianowo, Dobrzany, Ińsko oraz Dobra (Szczecińska). Projekt ten otrzyma wsparcie finansowe z funduszy europejskich, co pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej w regionie.

Nowe odcinki trasy i ich lokalizacja

Łączna długość odcinków, które będą budowane, wyniesie blisko 22,4 km, natomiast na około 6 km trasy zostaną umieszczone znaki drogowe. Dwa główne odcinki inwestycyjne obejmują trasę Marianowo – Mosina oraz Mosina – Ińsko, a oznakowanie trasy planowane jest w Ińsku oraz na odcinku Dobra – Granica Państwa.

Historia linii kolejowej a nowa ścieżka rowerowa

Odcinek Marianowo – Mosina przebiega wzdłuż dawnej, nieczynnej linii kolei wąskotorowej, której historia sięga relacji Stargard – Stara Dąbrowa – Trąbki – Kozy Pomorskie. Linia ta została uznana za zabytek w 2002 roku. W ramach obecnej inwestycji planowane jest stworzenie elementów przypominających o jej dawnym przebiegu. Torowisko, na którym powstanie ścieżka rowerowa, jest obecnie częściowo rozebrane, a częściowo zarośnięte i przysypane ziemią.

Innowacyjne podejście do ekspozycji zabytków

Pomysłowymi elementami projektu są ekspozycje odcinków szyn wbudowane w ścieżkę rowerową, które mają na celu ukazanie historycznego układu torów. Planowane jest utworzenie pięciu takich odcinków, każdy o długości 8 metrów, na których zostaną zamontowane tablice informacyjne przy byłych przystankach kolejowych.

Most na rzece Dołżnicy

Istotnym elementem inwestycji jest odbudowa mostu na rzece Dołżnicy, gdzie do tej pory nie było możliwości przejazdu. Nowa kładka rowerowa o szerokości 3,5 metra zostanie zbudowana z wykorzystaniem istniejących betonowych przyczółków, a jej konstrukcja oparta będzie na stali i deskach kompozytowych.

Zabezpieczenie elementów historycznych

Elementy zdemontowanej linii kolejowej, które zostaną usunięte podczas prac, będą przewiezione do miejsca wskazanego przez Towarzystwo Stargardzkiej Kolei Dojazdowej. Planuje się ich ponowne wykorzystanie na odcinku Stargard – Małkocin w przyszłości.

Charakterystyka nowej nawierzchni

Planowana nawierzchnia nowej drogi rowerowej będzie miała szerokość 2,5 metra i zostanie poszerzona do 3 metrów w miejscach, gdzie będzie konieczne dostosowanie do ruchu pieszych i rowerzystów. W niektórych miejscach, jak na przykład przy skrzyżowaniach z drogami powiatowymi, szerokość trasy zostanie zwiększona do 3,5 metra, umożliwiając także ruch samochodowy.

Prace budowlane i ich realizacja

Koszt całkowity budowy wyniesie ponad 22 miliony złotych brutto, a za realizację projektu odpowiada konsorcjum firm TERLAN z Poznania oraz STANLED ze Stargardu. Wykonawca ma 400 dni na ukończenie wszystkich prac, co oznacza, że inwestycja powinna być gotowa przed wakacjami przyszłego roku.

Źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie