W regionie zachodniopomorskim planowana jest znacząca inwestycja infrastrukturalna, której celem jest przebudowa mostu nad rzeką Regą, znajdującego się na drodze wojewódzkiej nr 152. Przedsięwzięcie to zostało wyłączone z obecnie realizowanej modernizacji odcinka pomiędzy Świdwinem a Połczynem Zdrojem, lecz teraz doczekało się ogłoszenia przetargu. Zainteresowani wykonawcy mają czas na złożenie swoich ofert do 16 kwietnia.
Strategiczne znaczenie drogi wojewódzkiej nr 152
Droga wojewódzka nr 152 zaczyna swój bieg w miejscowości Płoty, położonej w pobliżu trasy S6, i prowadzi na wschód, kończąc swój bieg w Buślarach, gdzie łączy się z drogą wojewódzką nr 163. Całkowita długość tej drogi wynosi ponad 57,8 km, co czyni ją istotnym szlakiem komunikacyjnym w regionie.
Postępy w modernizacji infrastruktury drogowej
W 2022 roku rozpoczęto szeroko zakrojone prace modernizacyjne na dwóch odcinkach tej drogi. Dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027, przebudowywany jest 16-kilometrowy odcinek między Świdwinem a Połczynem Zdrojem. Z kolei modernizacja podobnej długości odcinka pomiędzy Starogardem a Świdwinem finansowana jest z budżetu państwa. Celem tych prac jest zwiększenie nośności drogi poprzez wymianę jej konstrukcji oraz poszerzenie jezdni do szerokości 7 metrów na odcinkach szlakowych i 6,5 metra w miejscowościach.
Przebudowa mostu w Sławie
Most w miejscowości Sława również wymaga modernizacji i jest objęty dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego. Jest to część większej strategii obejmującej modernizację ponad 200 mostów i 1350 przepustów w tym regionie. Wiele z tych obiektów pochodzi z czasów przedwojennych i nie odpowiada współczesnym normom technicznym. Władze województwa nieustannie zabiegają o środki niezbędne do ich modernizacji, co przynosi już wymierne efekty.
Zakres prac budowlanych
Planowane prace obejmują całkowitą rozbiórkę obecnego mostu oraz budowę nowego, o konstrukcji belkowo-płytowej, jednoprzęsłowej. Nowy most będzie szerszy, z 8,3 metra do 12,5 metra, a dodatkowo zostanie wzmocnione dno rzeki oraz jej brzegi. Projekt zakłada także budowę nowej kanalizacji deszczowej, chodników, zatoki autobusowej oraz przebudowę dojazdów do mostu.
Tymczasowe rozwiązania dla kierowców
Aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców, planowana jest budowa tymczasowego mostu. Dzięki temu możliwe będzie uniknięcie długotrwałych objazdów w trakcie trwania prac.
Terminy i finansowanie
Na realizację całego projektu wykonawca będzie miał 400 dni od momentu podpisania umowy. Budżet na tę inwestycję wynosi blisko 7,7 mln zł brutto, jednak ostateczne koszty będą znane dopiero po zakończeniu procesu przetargowego i wyłonieniu wykonawcy.
Szczegółowe informacje dotyczące przetargu są dostępne na oficjalnej stronie internetowej.
Źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie
