Nowa obwodnica Trzebiatowa została oddana do użytku, przynosząc ulgę zarówno kierowcom, jak i mieszkańcom miasta. Dzięki unijnemu wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, udało się zrealizować tę długo oczekiwaną inwestycję.
Zmiany w ruchu drogowym
Nowa trasa pozwala na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum Trzebiatowa, co znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców. Oczekuje się, że przyczyni się to do redukcji hałasu oraz poprawy jakości powietrza w mieście. Podczas oficjalnego otwarcia inwestycji, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Olgierd Geblewicz, podkreślił korzyści płynące z nowej infrastruktury.
Historia i wyzwania projektu
Prace nad obwodnicą miały swoje początki już w 2015 roku, jednak były wielokrotnie wstrzymywane z powodu kontrowersji dotyczących jej przebiegu. Władze samorządowe Trzebiatowa od dawna dążyły do realizacji tego projektu, ze względu na znaczące obciążenie ruchem drogowym wynikające z lokalizacji miasta na skrzyżowaniu trzech dróg wojewódzkich: nr 102, 103 i 109. Zwłaszcza latem, ze względu na ruch turystyczny, miasto borykało się z poważnymi problemami komunikacyjnymi.
Kompleksowe rozwiązania inżynieryjne
Nowa obwodnica, o długości 1,7 km, łączy istniejące już odcinki dróg wojewódzkich. Ze względu na podmokły teren, przez który przebiega, konieczne było zastosowanie zaawansowanych technologii stabilizacji gruntu, w tym palowania przy użyciu pali przemieszczeniowych. Wzdłuż drogi powstała również trasa pieszo-rowerowa, która będzie zintegrowana z infrastrukturą parku miejskiego.
Koszty i finansowanie
Całkowity koszt ostatniego etapu budowy wyniósł blisko 26,2 mln zł, z czego znaczną część pokryło dofinansowanie unijne. Wykonawcą prac była firma Strabag Sp. z o.o. Warto przypomnieć, że wcześniejsze etapy realizowane w ramach RPO województwa zachodniopomorskiego kosztowały łącznie około 31 milionów złotych.
Plany na przyszłość
W ramach ciągłych inwestycji w infrastrukturę drogową regionu, rozpoczęto przebudowę 13,4-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 102 między Lędzinem a Trzebiatowem. Projekt ten obejmuje budowę nowego obejścia dla miejscowości Konarzewo, Rogozina i Zapolice. Prace te będą prowadzone przez firmę Budimex SA, a ich koszt wyniesie ponad 80 mln zł, również przy wsparciu funduszy unijnych.
Całość tych działań wskazuje na determinację władz regionu w dążeniu do poprawy infrastruktury drogowej i podniesienia jakości życia mieszkańców Pomorza Zachodniego.
źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie