W Darłowie trwa intensywna modernizacja infrastruktury drogowej, która wpływa na jakość podróży w regionie. Przebudowa ulicy Tynieckiego, jako część drogi wojewódzkiej nr 203, jest kluczowym elementem tych działań. Proces ten, wpisujący się w szerszy plan regionalny, ma na celu unowocześnienie trasy nadmorskiej, łączącej Koszalin z Ustką. Projekt finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020, ma na celu poprawienie jakości dróg oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników.
Znaczenie modernizacji trasy nadmorskiej
Droga nr 203 to jedna z najbardziej uczęszczanych tras w województwie zachodniopomorskim, zwłaszcza w sezonie turystycznym. Od 2010 roku trwają prace nad jej rozbudową i modernizacją. Kluczowym celem jest dostosowanie drogi do rosnącego ruchu turystycznego oraz standardów bezpieczeństwa. Władze województwa, korzystając z europejskiego wsparcia, dążą do zakończenia modernizacji całego odcinka sięgającego do granicy z województwem pomorskim.
Prace modernizacyjne podzielono na etapy, z których dwa pierwsze zrealizowano do 2013 roku. Łączny koszt inwestycji, obejmującej również przebudowę mostów, wyniósł niemal 75 milionów złotych.
Przebudowa ostatniego odcinka i rola lokalnych władz
Ostatni etap modernizacji, obejmujący odcinek od Dąbek do Darłowa, zakończy się w sierpniu tego roku. Równolegle zakończono procedurę przetargową na dokumentację dla odcinka prowadzącego do granicy województw. Istotnym wsparciem dla tej inwestycji było zaangażowanie miasta Darłowo, które przekazało własny projekt przebudowy ulicy Tynieckiego.
W przetargu na przebudowę tej ulicy uczestniczyły cztery firmy, a ich oferty finansowe wahały się między 7,8 a ponad 9 milionów złotych. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego S.A. z Torunia, które jest także odpowiedzialne za obecne prace na odcinku między Dąbkami a Darłowem. Po zakończeniu procedur przetargowych, roboty budowlane zostaną rozpoczęte, z planowanym zakończeniem do 30 września 2018 roku.
Szczegóły techniczne planowanej przebudowy
Przewidziana kompleksowa przebudowa dotyczy odcinka o długości 1,8 km, który jest w złym stanie technicznym. Zostanie wzmocniona konstrukcja jezdni, poszerzona do wymaganych standardów oraz zmodernizowane skrzyżowania i zjazdy na posesje. Dodatkowo planuje się budowę ścieżki rowerowej i nowych zatok autobusowych. Na skrzyżowaniu z Aleją Jana Pawła II i ul. Emilii Plater powstanie małe rondo o średnicy wewnętrznej 20 metrów.
Prace obejmują także przebudowę infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej, ustawienie nowego oznakowania oraz wprowadzenie zabezpieczeń dla pieszych i kierowców. Nowa infrastruktura ma na celu zwiększenie komfortu oraz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi.
źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie
